DAGENS MIDDAG - ZUCCHINI OCH KIKÄRTSBIFFAR

I år fick vi en zucchiniplanta av en bekant, som har stått ute på vår uteplats och växt till sig. När det var dags att skörda dem så googlade jag runt massor efter recept på zucchini, då snubblade jag över ett recept på zucchini och kikärtsbiffar och det var så himla gott! 
 
RECEPT; 
 
1 Zucchini
- 2 kartonger med ekologiska kikärtor
- 1/2 paprika
- Vetemjöl (efter behov) 
- Valfria kryddor, vi körde på svartpeppar, salt och cayannepeppar. 
- 1/2 dl Ströbröd som fått svälla i lite vatten.
(original recept har 2 ägg istället för ströbrödet, men jag vald bort det.)
 
GÖR SÅHÄR: 
 
- Riv zucchinin (krama ur vattnet ur zucchinin när du rivit den) 
- Mixa kikärtor och paprika till en smet
- Blanda ihop den rivna zucchinin tillsammans med kikärtssmeten. 
- krydda ihop med valfria kryddor och tillsätt ströbrödet och vetemjölet tills du ser att biffarna håller ihop. 
- För bästa resultat kör jag mina biffar i ugnen med ringlad olja över. 
KLART! 
 
Idag serverade jag mina biffar tillsammans med matvete och en god sallad. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Linda:

skriven

såg gott ut:D

Svar: Riktigt gott. :D
Fanny Karlsson

2 Linnea:

skriven

Det är sällan jag pallar göra biffar då det är så meckigt och tar tid, men dessa ser väldigt goda ut! Sambon är allergisk mot kikärtor, men vita bönor borde också funka? :)

Svar: Jaa jag tror att alla typer av bönor funkar, jag tipsar verkligen om dessa de är så himla goda! Tror att det är riktigt gott att mixa ner nötter med, om du/ni tåler det. :)
kram
Fanny Karlsson

3 Linnea:

skriven

Det tåls att testa! Nötter funkar tyvärr inte heller, men solroskärnor kanske passar och ger lite crunch :)

Svar: Det tror jag absolut, ska nog testa det själv.. :-) Skriv gärna om du testade det och om hur det blev!
Fanny Karlsson

Kommentera här: