500 gram frukt och grönt om dagen är inte svårt.

Svenskarna är dåliga på att äta gönsaker. Bara 2 av 10 äter det rekommenderade på 500 gram frukt och grönt om dagen skriver DN 500 gram frukt och grönt om dagen kan tolkas som 3 frukter och 2 portioner sallad. Vilket inte alls är svårt att få i sig under en heldag. 
 
Vad jag har märkt är att en del människor blir ganska "stötta" av att jag äter så pass mycket frukt på en dag, jag skrev ett inlägg om sockersug för ett tag sedan och då fick jag en kommentar i stil med "Inte kostigt att du är sockersugen om du ständigt vräker i dig frukt som är socker"  Det roliga i detta sammanhang var att jag skrev att jag inte hade ett sockersug och om jag hade det så köpte jag frukt och gjorde en fruktsallad istället för att köpa godis.  Citat från artikeln; 

 
Att äta fler frukter varje dag innebär mer socker i kroppen tycker Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket inte är något man ska oroa sig för "så länge det inte handlar om extrema mängder".

- Det är sant att det innehåller fruktsocker, men det innehåller också en massa näring. Det går inte att jämföra med läsk som bara innehåller socker. Frukten innehåller fibrer och massa nyttiga ämnen.


Jag anser att äta mycket frukt och grönt om dagen är så mycket bättre än att hälla i sig massor av socker som man får i sig genom en läsk eller godis, och sockret man får utav frukten kan jag leva med. Målet är inte att bli sockerfri, utan att hitta alternativ som ger mig både något nyttigt och gott. Och för mig är frukt perfekt. 

 

Äter du mycket frukt? Äter du alltid sallad till maten? :-) 

 

 
 
 

 

Kommentarer:

1 ebba :

skriven

sv, tack, ja visst är det! ska bli riktigt skönt med lite semester igen, kommer dock sakna min pojkvän och hans syster :(

2 Miriam:

skriven

Skulle tro att du ofta har ont i huvudet . Känner dig trött . Frukt går inte å leva på

Svar: Jag lever inte på frukt. Om du har läst min blogg så både ser du och kan läsa att jag äter ofta och annat än frukt. Och visst kan man leva på frukt, känner ett par som är fruktveganer. Båda tränar, jobbar, reser och mår hur bra som helst. Så det går visst. :-)
Fanny Karlsson

3 Miriam:

skriven

Haha . Jo säkert

Svar: Ja visst är det toppen att alla människor kan välja själva vad de vill leva på och må bra av det. :-)
Fanny Karlsson

Kommentera här: